معرفی نرم افزار گرافیکی

معرفی نرم افزار های مفید در امور طراحی گرافیکی

معرفی نرم افزار گرافیکی

معرفی نرم افزار های مفید در امور طراحی گرافیکی

در این وبلاگ قصد دارم نمونه ای از نرم افزار های مفید و در امور گرافیکی و طراحی را معرفی کنم و در صورت امکان لینک دانلود آنها را برای شما قرار دهم

معرفی نرم افزار فتوشاپ Adobe Photoshop

يكشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸ ق.ظ

معرفی نرم افزار فتوشاپ

نرم افزار گرافیکی


فتوشاپ

معرفی نرم افزار فتوشاپ

نرم افزار گرافیکی


در این مطلب قصد داریم نرم مفید و کاربردی فتوشاپ معرفی کنیم لطفا با ما همراه باشید.برای خواندن متن به صورت کامل رو ادامه مطلب کلیک کنید.

نرم افزار فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر تصاویر گرافیکی است که توسط شرکت آدوب سیستم برای سیستم عامل های ویندوز انتشار یافته است.

نرم افزار فتوشاپ در سال 1367 توسط توماس و جان نول ساخته شد. این نرم افزار تبدیل به یکی از استانداردترین نرم افزار ها در صنعت ویرایش تصاویر گرافیکی شده است.این نرم افزار می تواند تصاویر گرافیکی را در چندین لایه مختلف به صورت مجزا ویرایش و ایجاد کند و از ماسک ها، ترکیب بندی آلفا و چندین مدل رنگ پشتیبانی می کند. نرم افزار فتوشاپ از فرمت های گرافیکی گسترده ای پشتیبانی می کند، اما فرمت های پی اس دی و پی اس بی مخصوص به خود را دارد.فتوشاپ علاوه بر تصاویر رسترها، توانایی های محدودی هم در ویرایش متن، تصاویر وکتور، گرافیک سه بعدی و ویدئو دارد. مجموعه امکانات فتوشاپ را می توان بوسیله پلاگین های فتوشاپ گسترده تر نمود. نرم افزارهایی که به صورت مجزا از فتوشاپ توسعه یافته اند و به همراه آن اجرا شده و ویژگی های جدیدتر یا بهتری را ارائه می دهند.برنامه های مانند Brush و action که راحتی قابل دانلود و اجرا میباشند.

فایل های فتوشاپ گاهی اوقات دارای پسوند پی اس بی هستند. فایل پی اس بی، فرمت پی اس دی  را گسترش بیشتری می دهد و حداکثر طول عرض آن را به سیصد هزار  پیکسل و حجم آن را به حدود چهار اگزابایت افزایش می دهد. این محدودیت در اندازه ظاهرا به صورت اختیاری توسط شرکت نه به خاطر محدودیت های محاسباتی بلکه به خاطر راحتی استفاده از نرم افزار انتخاب شده است.


ابزارهای فتوشاپ

پس از باز کردن نرم افزار فتوشاپ ، یک نوار جانبی با انواع ابزارهای دارای قابلیت های ویرایش مختلف در سمت چپ تصویر ظاهر می شود. کاربرد این ابزارها در دسته بندی های طراحی، نقاشی، اندازه گیری و حرکت، انتخاب، تایپ و رتوش و ... قرار می گیرند. برخی از ابزارها دارای یک مثلث کوچک در گوشه سمت راست آیکن خود هستند. این ابزارها را می توان گسترش داد تا ابزارهای مشابه دیده شود.


1.ابزار پن  Pen


فتوشاپ دارای چند مدل مختلف از ابزار پن است.این ابزار مسیرهای دقیقی ایجاد می کند که می توان با استفاده از نقاط انکر Anchor آنرا را تنظیم نمود. ابزار فری فروم پن  Free Form Pen به کاربر اجازه می دهد با دست آزاد مسیرها را تعیین کند و با استفاده از ابزار مگنتیک پن  Magnetic Pen، مسیر معیین شده به خطوط حاشیه یک جزء در تصویر وصل می کند  که برای جدا کردن آنها از پس زمینه کاربرد دارد.


2.ابزارهای شیپ Shape


نرم افزار فتوشاپ دارای ابزار شیپ Shape است که به شکل های بالا می باشد. این شکل ها را می تواند توسط ابزار دایرکت سلکشن Pen ، Direct Selection  پن و چند ابزار دیگر تغییر داد تا تصاویر گرافیگی وکتور را بسازیم.


3.نمونه زنگ و زوم کردن و حرکت جزء انتخاب شده

ابزار آی دراپر eyedropper یک رنگ را از قسمتی که برای آن تعیین شده است انتخاب می کند و برای استفاده در آینده ذخیره می کند. ابزار هند Hand تصویر را به طرفهای مختلف حرکت می دهد و ابزار زوم Zoom قسمتی از تصویر را که معیین شده است را برای شما بزرگ می کند تا دید بهتری داشته باشید.


4.ابزارهای سلکشن Selection 


ابزارهای سلکشن Selection برای انتخاب کردن جزء یا کل  تصویر استفاده می شوند تا عمل های برش زدن، کپی کردن، ویرایش و ... روی آن انجام شود.


4. کراپ Crop  یا جدا کردن تصویر



از ابزار (کراپ) Crop  می توان برای انتخاب کردن قسمت خاصی از تصویر و حذف کردن بخش های خارجی انتخاب شده کاربرد دارد. این ابزار کمک می کند تا یک نقطه تمرکز روی تصویر ایجاد کنیم و فضاهای اضافی را پاک کنیم. Crop  کردن به اصلاح ترکیب  یک عکس کمک بسیاری می کند و همچنین حجم فایل را کاهش می دهد. این ابزار در قسمت ابزارها در سمت راست قرار دارد. کاربر می تواند با قرار دادن موس روی یک عکس و درگ کردن آن، قسمت مورد نظر را معیین کند. وقتی دکمه Enter را بزنید، قسمت خارج از بخش بریده خواهد شد. قسمت خارج از بخش معیین شده حذف میشود که این امر سبب کاهش حجم فایل مورد نظر می گردد. همچنین از ابزار(کراپ) Crop برای بزرگ کردن (کنوس) canvas یا بوم نیز استفاده میشود.


5.ابزار(اسلایس) Slice یا تکه کردن

ابزارهای (اسلایس) Slice و (اسلایس سلکت)  Slice Select هم مانند ابزار(کراپ) Crop برای جدا کردن قسمت هایی از تصویر استفاده می شوند. از ابزار(اسلایس) Slice می توان برای مجزا کردن عکس به چند قسمت استفاده کرد و این قسمت های جداگانه را می توان بعد از اعمال کردن کدهای(اچ تی ام ال) HTML  و (سی اس اس) CSS، به عنوان تکه های مختلف در طراحی صفحات وب مورد استفاده قرار داد. ابزار (اسلایس سلکت) Slice Select به ما این اجازه را می دهد که  تکه های بریده شده عکس را تنظیم و جابه جا کنیم.


6.ابزار(موو) Move

از ابزار(موو) Move  می توان برای درگ کردن یک یا چند لایه به طور همزمان استفاده کرد. همچنین اگر قسمتی از تصویر هایلایت شده باشد، با ابزار(موو) Move می توان بطور دستی قسمت انتخاب شده را به هر جایی از canvas (بوم) حرکت دهیم.


7.ابزار(مارکی) Marquee

مرکی Marquee ابزاری در فتوشاپ  است که می تواند چیدن را به صورت خطی،ستونی،مستطیلی و بیضی انجام دهد. قسمتی که پیده شده است را می توان بدون هیچگونه تاثیری  روی قسمت های دیگر تصویر، ویرایش کرد. با این ابزار نیز می توان تصویر را(کراپ) Crop کرد که موثر تر است.  برخلاف ابزار (کراپ) crop، با ابزار (مارکی) Marquee می توان تنظیمات زیادتری قبل از فرایند Crop کردن روی تصویر انجام داد. تنها ابزار مارکی Marquee  که اجازه Crop کردن را نمی دهد،  Marquee به شکل بیضی است. اگرچه ابزارهای Marquee خطی و ستونی اجازه Crop کردن را می دهند، اما چندان ایده آل نیستند، زیرا تنها یک خط را Crop می کنند. ابزار Marquee مستطیلی در اکثر مواقع  بهترین گزینه برای انتخاب است. وقتی ابزار انتخاب شد، با کشیدن آن روی تصویر، قسمت مورد نظر تعیین می شود. بخش تعیین شده به صورت خط چین نشان داده می شود که به آن  Marching Ants یا  مورچه های راهپیما گفته می شود. برای تعیین یک اندازه یا نسبت خاص، در نوار امکانات ابزار می توان این کار را انجام داد. قبل از انتخاب کردن یک جزء، باید با تنظیم طول و عرض، اندازه یا نسبت مورد نظر را وارد کرد. هر نوع تغییری مانند رنگ، فیلتر، مکان و ... را باید قبل از Crop کردن انجام داده باشیم. برای Crop کردن یک جزء کاربر باید به قسمت Image برویم و (کراپ) Crop را انتخاب کند.


8.ابزار(لایو) Lasso یا کمند


ابزار(لایو) Lasso شبیه ابزار(مارکی) Marquee  می باشد، اما با این تفاوت که کاربر می تواند به انتخاب خود قسمت مورد نظر را انتخاب کند.ابزار Lasso سه گزینه دارد:  معمولی،چندضلعی و مغناطیسی.ابزار(لاسو) Lasso عادی به ما اجازه می دهد به صورت آزادانه خط خویش را بکشد. وقتی دکمه کلیک موس رها رها کردیم، فتوشاپ انتخاب را کامل می کند.یا کاربر می تواند برای کامل کردن انتخاب خود، نقطه آخر را به نقطه اول وصل کند. با مشاهده Marching Ants  مشخص می شود که انتخاب انجام شده است. ابزار Polygonal Lasso تنها برای خطوط مستقیم می کشد.گزینه مناسبی است. برعکس ابزار Lasso عادی، کاربر باید همواره اطراف تصویر را نتخاب کند تا شکل مورد نظرش را معیین کند.ابزار Magnetic Lasso یک ابزار هوشمند است که می تواند کار دو ابزار بالایی را انجام دهد، اما بعد از اینکه کاربر روی نقطه آغاز کلیک کرد.همچنین می تواند لبه های تصویر را تشخیص داد.

با کمک این ابزار می تواند قسمت انتخاب شده را ویرایش کرد. بدون اینکه روی بقیه قسمت های تصویر اثر بگذارد. یکی از ویژگی هایی که نوعی مزیت برای این ابزار می شود این است که برای اضافه کردن بخشهای بیشتر نیازی به نگه داشتن کلید Shift نمی باشد. بطور پیش فرض، با هر بار کلیک کردن موس، به جای شروع یک انتخاب جدید، قسمت های بیشتری به انتخاب اضافه می شوند.


9.ابزار(مجیک واند) Magic Wand


ابزار مجیک واند Magic Wand بر اساس پیکسل هایی با رنگ مشابه، قسمت ها را انتخاب می کند. با یک کلیک، تمام پیکسل های مجاور با ارزش رنگی مشابه انتخاب می شوند. اگر ابزار آی دراپر eyedropper  در نوار امکانات انتخاب شده باشد، ابزار مجیک واند Magic Wand می تواند رنگ مورد نیاز برای جداسازی پیکسل ها را تعیین کند. این هم براساس تنظیمات در ابزار (آی دراپر) eyedropper  است. این ابزار نسبت به ابزار (کوییک سلکشن) Quick Selection در رتبه پایین تری قرار دارد، زیرا طرز کار این ابزارها  تقریبا مشابه یکدیگر است، اما نتایج بهتری نسبت به Quick Selection  بدست می دهد و کنترل راحت تری دارد.


10.ابزار پاک کردن یا Eraser

ابزار(اریزر) Eraser یا پاک کن،محتوای لایه را پاک می کند.این ابزار پیکسل ها را شفاف می کند،البته در مواقعی که  لایه پس زمینه انتخاب شده باشد اینگونه نیست. اندازه و سبک پاک کن را می توان در نوار امکانات انتخاب کرد. این ابزار منحصربفرد است و می تواند شکل ابزارهای قلم (pen) را به خود بگیرد. به غیر از ابزار Straight Eraser (پاککن مرتب) دو گزینه دیگر هم وجود دارند. Background Eraser (پاک کن پس زمینه) و Magic Eraser (پاک کن جادویی). ابزار Background Eraser یا پاک کن پس زمینه تمام قسمت هایی که روی لبه یک آبجکت قرار دارند را پاک می کند.از این ابزار برای جدا کردن شکل ها از پس زمینه استفاده می شود. ابزار Magic Eraser (پاک کن جادویی) براساس پیکسل های دارای رنگ مشابه عمل می کند و شباهت بسیاری به ابزار Magic Wand که در قسمت قبل توضسح دادیم دارد. این ابزار برای پاک کردن قسمت های دارای رنگ مشابه مناسب است که از بقیه تصویر نسبتا مجزا هستند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی