معرفی نرم افزار گرافیکی

معرفی نرم افزار های مفید در امور طراحی گرافیکی

معرفی نرم افزار گرافیکی

معرفی نرم افزار های مفید در امور طراحی گرافیکی

در این وبلاگ قصد دارم نمونه ای از نرم افزار های مفید و در امور گرافیکی و طراحی را معرفی کنم و در صورت امکان لینک دانلود آنها را برای شما قرار دهم

معرفی نرم افزار اتوکد AutoCAD

شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۰۲:۲۲ ب.ظ

معرفی نرم افزار اتوکد   AutoCAD

معرفی نرم افزار گرافیکی



نرم افزار اتوکد AutoCAD  یک برنامه تجاری برای طراحی با کمک کامپیوتر CAD به صورت دو بعدی و سه بعدی و نقشه کشی است. نرم افزار AutoCAD از سال ۱۹۸۲ میلادی به عنوان یک برنامه دسکتاپ و از سال ۲۰۱۰ به عنوان یک برنامه موبایل، و برای استفاده در وب و فضای ابری با نام AutoCAD 360  در دسترس است.

نرم افزار اتوکد که توسط شرکت اتودسک Autodesk تولید و پخش شده است در ابتدا در دسامبر سال ۱۹۸۲ عرضه شد و روی میکروکامپیوترهایی با کنترلر گرافیکی داخلی اجرا میشد. پیش از معرفی نرم افزار AutoCAD، بیشتر برنامه های CAD تجاری روی ابر رایانه ها یا مینی کامپیوترها اجرا می شدند و هر یک از اپراتورهای CAD (کاربران) در یک ترمینال گرافیکی مجزا کار می کردند.




نرم افزار اتوکد در دامنه وسیعی از صنایع توسط معماران، مدیران پروژه، مهندسان، طراحان گرافیکی و دیگر افراد مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار اتوکد از سال ۱۹۹۴، توسط ۷۵۰ مرکز آموزشی در سراسر دنیا پشتیبانی می شود.نرم افزار اتوکد AutoCAD به عنوان پرچم دار محصولات شرکت اتودسک از سال ۱۹۸۶ تبدیل به رایج ترین برنامه CAD در دنیا شده است.

تاریخچه

نرم افزار اتوکد برگرفته از برنامه ای بود که در سال ۱۹۷۷ میلادی آغاز شد و در سال ۱۹۷۹ با عنوان اینترتک کد Interact CAD عرضه شد. در اسناد  شرکت اتودسک به این برنامه مایکرو کد MicroCAD هم اطلاق شده بود و پیش از تاسیس شرکت Autodesk (در آن زمان Marinchip Software Partners نام داشت) توسط یکی از موسسان آن به نام مایک ریدل نوشته شده بود.


اولین نسخه از نرم افزار اتوکد توسط شرکت Autodesk در سال ۱۹۷۷ در نمایشگاه کامدکس Comdex نمایش داده شده و در دسامبر همان سال عرضه شد. نسخه ۲۰۱۶ این نرم افزار، سی مین نسخه اصلی نرم افزار اتوکد برای سیستم عامل Windows است. نسخه ۲۰۱۴ این نرم افزار، چهارمین نسخه متوالی برای سیستم عامل مک Mac می باشد.


طراحی

فرمت های فایل و ورژن ها

فرمت اصلی نرم افزار اتوکد دی دبلیو جی  dwg است. این فرمت و تا حدودی هم فرمت دی ایکس اف DXF، تبدیل به استانداردهایی برای قابلیت همکاری داده های کد CAD شده اند، مخصوصا برای تبادل نقشه های دو بعدی. نرم افزار AutoCAD از فایل های dwf هم پشتیبانی می کند که توسط شرکت اتودسک برای چاپ داده های CAD توسعه و انتشار یافته است.



سازگاری با دیگر نرم افزارها

نرم افزار آرک مپ ESRI ArcMap 10 اجازه استخراج به عنوان فایل های نقشه AutoCAD را می دهد. نرم افزار سویل سه بعدی Civil 3D اجازه استخراج به عنوان ابجکت های اتوکد و همچنین لند ایکس ام ال LandXML را می دهد. مبدل های فایل ثالث برای فرمت های خاصی وجود دارند، همچنین تبدیل فایل های PDF ممکن است، اما دقت نتایج بدست آمده ممکن است غیرقابل پیش بینی یا تحریف شده باشد، مانند لبه های ناهموار. و همچنین طراحی پیشرفته.


افزونه ها

نرم افزار اتوکد AutoCAD از تعدادی از ای پی آی API ها برای شخصی سازی و اتوماسیون پشتیبانی می کند. اینها شامل AutoLISP، Visual LISP، VBA، .NET و ObjectARX هستند. ObjectARX یک کتابخانه کلاس C++ است که همچنین مبنای موارد زیر بوده است:


1) محصولاتی که کراای اتوکد را تا زمینه های خاصی گسترش می دهند.

2) ساخت محصولاتی مانند AutoCAD Architecture، AutoCAD Electrical و AutoCAD Civil 3D 

3) برنامه های ثالث مبتنی بر اتوکد.



تعدادی پلاگین برای نرم افزار اتوکد (برنامه های افزونه ای) در فروشگاه برنامه اتودسک اکسچنج اپ Autodesk Exchange Apps وجود دارد. فرمت تبادل نقشه DXF اجازه Import  و Export  کردن اطلاعات نقشه را می دهد.



ادغام عمودی

شرکت تودسک Autodesk چند برنامه عمودی برای بهبود نظم توسعه داده است (AutoCAD Architecture، AutoCAD Civil 3D، AutoCAD Electrical، AutoCAD ecscad، AutoCAD Map 3D، AutoCAD Mechanical، AutoCAD MEP، AutoCAD Structural Detailing، AutoCAD Utility Design، AutoCAD P&ID and AutoCAD Plant 3D). 


برای مثال، AutoCAD Architecture به طراحان معماری اجازه می دهد اشکال سه بعدی مانند دیوار، درب و پنجره بکشند و به جای اشکال ساده، داده های هوشمندتری را به آنها اختصاص دهند، مانند خطوط و دایره ها. داده را می توان طوری برنامه نویسی کرد تا نمایانگر محصولات معماری خاصی باشد که در صنعت ساخت و ساز به فروش می رسند یا می توان آنها را برای قیمت گذاری، تخمین مصالح و دیگر مقادیر مربوط به شیء مورد نظر، در یک فایل داده استخراج کرد. ابزارهای دیگری هم از یک مدل معماری سه بعدی، نقشه های دوبعدی استاندارد تولید می کنند، مانند نماهای جانبی و نماهای برشی. همچنین برنامه های Civil Design، Civil Design 3D و Civil Design Professional از اشیای خاص داده پشتیبانی می کنند و انجام محاسبات استاندارد و نمایش ها را تسهیل می کنند. Civil 3D در ابتدا به عنوان یک افزونه اتوکد توسط یک شرکت در نیو همپشایر به نام Softdesk (در گذشته DCA) توسعه یافته بود. شرکت Softdesk توسط شرکت Autodesk  خریداری شد و برنامه Civil 3D تکامل یافت.



AutoCAD یک بسته نرم افزاری است که برای ویندوز ساخته شده است و معمولا هر ورژن جدیدی از نرم افزار اتوکد از ورژن کنونی و تعدادی از ورژن های قبلی ویندوز پشتیبانی می کنند. ورژن های AutoCAD 2016 و AutoCAD 2017 از ویندوز ۷ تا یندوز ۱۰ را پشتیبانی می کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی