معرفی نرم افزار گرافیکی

معرفی نرم افزار های مفید در امور طراحی گرافیکی

معرفی نرم افزار گرافیکی

معرفی نرم افزار های مفید در امور طراحی گرافیکی

در این وبلاگ قصد دارم نمونه ای از نرم افزار های مفید و در امور گرافیکی و طراحی را معرفی کنم و در صورت امکان لینک دانلود آنها را برای شما قرار دهم

معرفی نرم افزار راینو Rhinoceros 3D

پنجشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۰۲:۳۹ ب.ظ

معرفی نرم افزار راینو  Rhinoceros 3D


معرفی نرم افزار گرافیکی



نرم افزار راینو (نرم افزار Rhino  نام کامل آن Rhinoceros است) یک نرم افزار تجاری گرافیک کامپیوتری سه بعدی و طراحی به کمک کامپیوتر ( CAD ) است.



از نرم افزار راینو در فرایندهای طراحی به کمک کامپیوتر CAD، تولید به کمک کامپیوتر CAM، نمونه سازی سریع، چاپ سه بعدی و مهندسی معکوس در صنایع معماری، طراحی صنعتی از جمله طراحی خودرو، طراحی کشتی، طراحی محصول طراحی جواهرات و همچنین رسانه و طراحی گرافیکی استفاده می شود.


نرم افزار رینو برای سیستم عامل های ویندوز و مک توسعه یافته است. یک افزونه زبان اسکریپت نویسی به نام Grasshopper توسط شرکت رابرت مک نیل و همکاران برای نرم افزار راینو توسعه یافته است.

خصوصیات نرم افزار رینو

نرم افزار راینو یک نرم افزار مدل سازی سطح آزاد است که از مدل ریاضیاتی NURBS استفاده می کند. ساختار و Open SDK نرم افزار راینو باعث مدولار بودن آن می شود و به کاربر اجازه می دهد محیط آن را اختصاصی کرده و دستورات و منوهای اختصاصی خاص خود را بسازد. پلاگین های بسیاری از طرف شرکت مک نیل و دیگر شرکت های نرم افزاری ارائه شده است که قابلیت های نرم افزار راینو را در زمینه های خاصی مانند رندر و انیمیشن، معماری، علوم دریایی، جواهرسازی، مهندسی، نمونه سازی و دیگر زمینه ها افزایش می دهند.


فرمت فایلها

فرمت فایل نرم افزار رینو یه بعدی برای مبادله هندسه های NURBS مفید است. توسعه دهندگان نرم افزار راینو پروژه Open NURBS را آغاز کردند تا ابزارهای انتقال دقیق هندسه های سه بعدی بین برنامه های مختلف را در اختیارِ توسعه دهندگان نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری قرار دهند. OpenNURBS که یک ابزار اوپن سرس است شامل فرمت فایل ۳DM، مستندات، کتابخانه های کد منبع C++ و مجموعه های NET2.0 است تا این فرمت را در پلتفرم های پشتیبانی شده ویندوز، ویندوز ۶۴ بیتی، Mac و لینوکس بنویسد.



هنگام وارد کردن فرمت های CAD غیر از فرمت محلی .۳dm، نرم افزار راینو هندسه ها را به فرمت محلی خود تبدیل می کند. هنگام اضافه کردن یک فایل CAD، هندسه به فایل کنونی اضافه می شود.

زمانی که فرمت فایل AutoCAD تغییر می کند، اتحادیه Open Design فرمت فایل را مهندسی معکوس می کند تا این فایل ها قابل لود شدن توسط دیگر نرم افزارها باشند. ماژول های Import  و Export راینو در واقع یک پلاگین هستند، بنابراین می توان آنها را با نسخه های خدماتی آپدیت کرد. نسخه های خدماتی راینو زود به زود ارائه می شوند و دانلود آنها کاملا رایگان است. Rhinoceros 5 SR10 می تواند فایل های DWG/DXF را تا ورژن ۲۰۱۴ Import  و Export کند.


نرم افزار راینو همچنین با تعدادی از برنامه های طراحی گرافیکی سازگار است. یکی از این برنامه ها، Adobe Illustrator که در مقالات قبلی وبلاگ آنرا معرفی کردیم است. این روش بیشتر هنگام کار با فایل های برداری مناسب است. سپس می توانید وکتورهای ساخته شده در راینو را کنترل کنید و در Adobe Illustrator اصلاح کنید.

چاپ سه بعدی بوسیله رینو

نرم افزار Rhino 3D روی تعدادی پلاگین تکیه می کند که چاپ سه بعدی را آسان می کنند و اجازه Export کردن فرمت های STL  و OBJ  را می دهند که هر دوی آنها توسط پرینترهای سه بعدی و خدمات چاپ سه بعدی بسیاری پشتیبانی می شوند.


در یکی از تحقیقات اخیر، شرکت آمریکایی  i.materialise که برترین سرویس خدمات چاپ سه بعدی است، ۲۵ تا از محبوب ترین نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی را با هم مقایسه کرد. علیرغم پلاگین های بعدی راینو برای پشتیبانی از چاپ سه بعدی، این نرم افزار در این نظرسنجی مقام ۱۳ را به خود اختصاص داد و پایین تر از مجموعه های سه بعدی استاندارد صنعتی مانند سالید ورکز SolidWorks قرار گرفت.



اسکریپت نویسی و برنامه نویسی


نرم افزار رینو از دو زبان اسکریپت نویسی پشتیبانی می کند. رینو اسکریپ Rhinoscript (که مبتنی بر VBScript است) و Python V5.0+ و مک. همچنین دارای یک SDK و یک سیستم کامل پلاگین است. یکی از پلاگین های مک نیل که یک ابزار مدل سازی پارامتری و برنامه نویسی بصری به نامِ Grasshopper می باشد، به خاطر سهولت استفاده و قابلیت ساخت سازه های الگوریتمی پیچیده، بسیاری از معماران را به سمت خود جذب کرده است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی